top of page
bubik_edited.jpg

Művészet és gasztro - és a nyúl, ami még mindig nem került terítékre

Kiállítást néztem. A Dürert. Aztán írtam is róla, és most főztem – terítettem hozzá. Nem mondom, hogy minden kiállítás megihlet, és rögtön szaladok a konyhába. De most ez történt. Na, jó, kicsit rásegítettem, mert miközben kutakodtam, Dürer kevésbé ismert oldala után, szembe jöttek korának zsánerképei, a korabeli „fotók”. Ezek inspiráltak az alábbi menüsor összeállításában és a terítésben.

Görögdinnye-saláta Nigella Lawson receptje alapján – kb. 8 adagra

Meglepőnek tűnik az összeállítás, de legalább annyira izgalmas és különleges. Szerintem, aki egyszer kipróbálja, minden nyáron újra elkészíti.

1 kisebb fej lilahagyma

2-4 zöld citrom lédússágtól és ízléstől függően

1 ½ kg görögdinnye, érett, mézédes

250 g fetasajt

1 csokor friss petrezselyemzöld

1 csokor friss menta, durvára aprítva

3-4 evőkanál extra szűz olívaolaj

100 g magozott fekete olajbogyó

bors

A meghámozott lilahagymát papírvékonyságú szeletekre vágom és egy-két zöld citrom levébe beáztatom. Így csökkenthető a csípőssége és gyönyörű rózsaszínűvé válik.

A dinnyét meghámozom, kimagozom, és falatnyi darabokra vágom. A fetát is hasonló méretűre szeletelem. Bevallom és sokszor csak morzsolom, de most figyelek a részletekre. Az egészet egy nagy salátástálba teszem. Rátépkedem a petrezselyem levelét, hozzáadom a durvára aprított mentát.

Végezetül ráborítom a lilahagymát a levével együtt, hozzáadom az olajat, az olajbogyót és kézzel óvatosan átforgatom, hogy a feta és a dinnye megtartsa az alakját. Egy kevés borsot őrölök rá. Megkóstolom, ha szükséges finomítok az ízeken!

Gyönyörű étel, fanyar – édes - fűszeresen üdítő.

A következő étel, ami eszembe jutott, már megint egy Ottolenghi recept. Ide képzeltem az egészben sült karfiolt színeiben, ízeiben, és szemernyi kétségem sem maradt.

Egészben sült karfiol – 4 személyre

1 nagy karfiol leveleivel együtt

45 g sózatlan vaj, puha, szoba-hőmérsékletű

2 evőkanál olívaolaj

1 citrom gerezdekre vágva a tálaláshoz

tengerisó-pehely

Ollóval kicsit levagdosom a karfiol leveleit, a többit rajtahagyom, mert megsülve csodásan ropogósak és finomak.

Egy lábost megtöltök háromnegyedig sós vízzel, amibe belefér a karfiol. Felforralom, beleteszem a karfiolt fejjel lefelé. Az alja kicsit kilóg, de nem baj. Újra felforralom és főzöm 6 percig. Utána egy szűrőkanállal kiveszem és pihentetem 10 percig még mindig fejjel lefelé. Kicsepeg belőle a felesleges víz és hűl.

A sütőt előmelegítem 170 fokra, légkeveréssel.

Összekeverem a vajat az olívaolajjal. A karfiolt sütőpapírral bélelt közepes tepsibe teszem virágával felfelé, megkenegetem a karfiolrózsákat a vaj-olaj keverékkel és megszórom kb. 1 ¼ teáskanál sópehellyel. Sütőbe teszem 1 ½ - 2 órára, míg a karfiol csodálatosan aranybarna és puha nem lesz. Sütés közben néhányszor megkenegetem a vajas keverékkel.

Kiveszem a sütőből és kb. 5 percig pihentetem tálalás előtt. Van, aki citrommal szereti. Én készítek hozzá egy mentás-fokhagymás görögjoghurtot vagy tahinimártás.

A harmadik egy cukkinis recept. Kellet valami zöld, valami lepényszerű. Ezt a receptet is Nigella Lawson szakácskönyvéből tanultam. Íme.

Cukkinis lepénykék – kb. 25 darab lesz belőle

4 (kb. ¾ kg) cukkini

5-6 szál újhagyma, finomra vágva

250 g feta sajt

1 kisebb csokor friss petrezselyemzöld, durvára aprítva

1 kisebb csokor friss menta, durvára aprítva

1 evőkanál szárított menta (az én ízlésemhez már túl sok, ki szoktam hagyni)

1 teáskanál őrölt piros paprika

140 g sima liszt

só, bors

3 tojás felverve

olívaolaj a sütéshez

3-4 zöld citrom

Először durvára reszelem a cukkinit, majd beleteszem egy szűrőbe vagy szétterítem egy tálcán, hogy kissé megszikkadjon. Ez kb. 20 perc. Addig összerakom a többi hozzávalót.

A finomra vágott újhagymát egy nagyobb tálba teszem, hozzámorzsolom a fetát és összekeverem a petrezselyemmel, a mentával és a pirospaprikával, szárított mentával. Hozzáadom a lisztet, ízesítem sóval, borssal. Apránként hozzáadom a felvert tojást és végül jöhet a cukkini. Az egészet jól összekeverem. A tészta kissé csomós lesz, de így van jól, nem kell aggódni.

Néhány evőkanál olajat felhevítek és kisebb evőkanállal adagolom a tésztát az olajba, a kanál hátával kissé meglapogatva, hogy kb. 3mm-es pogácsákat kapjak. Oldalanként kb. 2 percig sütöm, hogy aranybarna legyen.

Tányérra szedem és zöld citrommal vagy a fent leírt görögjoghurttal tálalom.

Köszi Dürer az inspirációt! Pazar lakomát hoztam össze.


Katt a második részért!

5 views0 comments
bottom of page